featured

Grzech

10:26

Grzech


Uwaga!!!!
Strona przeniesiona na platformę Facebook

Jeśli chcesz być na bieżąco, kliknij :)

W Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego, słowo grzech/ grzechy/ grzech pierworodny czy grzesznik/grzesznica pojawiają się ok. 52 razy. Praktycznie już po przeczytaniu owej pozycji czytelnik przybliży sobie ten temat. Jednak po cóż jest ten blog ? Zostałam poproszona o ten temat, dlatego niech inspiruje do pogłębienia świadomości Twojej wiary  ! Tak więc ruszamy z następnym postem ! 


,, Patrzcie na wasze grzechy, na nasze grzechy: wszyscy jesteśmy grzesznikami, wszyscy. To jest punkt wyjścia. Lecz jeśli wyznajemy nasze grzechy, On jest wierny, jest tak sprawiedliwy, że przebacza nam grzechy i oczyszcza nas z wszelkiej nieprawości. I przedstawia nam - nieprawdaż - owego Pana, tak dobrego, tak wiernego, tak sprawiedliwego, że nam przebacza''   [ Papież Franciszek]




Co to jest grzech?
Grzech jest to ,, słowo, czyn lub pragnienie przeciw prawu wiecznemu'' ( św. Augustyn). Jest obrazą Boga, przeciwstawia się miłości Boga do nas. Rani on naturę człowieka i godzi ludzką solidarność. Chrystus w swojej Męce odsłania w całej pełni gwałtowność i różnorodność grzechu, i pokonuje go swoim miłosierdziem 

Czy istnieje zróżnicowanie grzechów i z czego ono wynika?
Grzechy są różnorodne. Można je rozróżniać w zależności od ich przedmiotu, w zależności od cnót i w zależności od przykazań, którym się przeciwstawiają. Mogą dotyczyć bezpośrednio Boga, bliźniego czy siebie samego. Można je ponadto podzielić na grzechy duchowe i cielesne lub grzechy popełnione myślą, mową, uczynkiem i zaniedbaniem.

Kiedy popełnia się grzech śmiertelny ?
Grzech śmiertelny jest ten, który jednocześnie dotyczy materii poważnej i został popełniony z pewną świadomością i całkowitą zgodą. Taki grzech pociąga za sobą utratę miłości i pozbawienie łaski uświęcającej, powoduje wieczną śmierć w piekle, jeśli za niego nie żałujemy. W sposób zwyczajny zostaje nam odpuszczony przez sakramenty chrztu, pokuty i pojednania. 

Kiedy popełnia się grzech powszedni ?
Grzech powszedni, który istotnie różni się od grzechu śmiertelnego, jest popełniany wtedy, gdy dotyczy materii lekkiej lub dotyczy materii ciężkiej, lecz bez pełnego poznania albo całkowitej zgody. Taki grzech nie zrywa naszego przymierza z Bogiem, ale osłabia miłość; wyraża nieuporządkowane przywiązanie do dóbr stworzonych; utrudnia postęp duszy w zdobywaniu cnót i w praktykowaniu dobra moralnego; zasługuje na kary doczesne.
[ KKK 392 - 396]

,, Wszystkie grzechy i bluźnierstwa, których by się ludzie dopuścili, będą im odpuszczone. Kto by jednak zluźnił przeciw Duchowi Świętemu, nigdy nie otrzyma odpuszczenia, lecz winien jest grzechu wiecznego''(Mk 3, 28n). 
Dlaczego bluźnierstwo przeciw Duchowi Świętemu jest nieodpuszczalne? Jak rozumieć owo bluźnierstwo? Odpowiada św. Tomasz z Akwinu, że chodzi tu o grzech ,, nieodpuszczalny z samej swojej natury, gdyż wyklucza to, czym dokonuje się odpuszczenie grzechów''[...] Polega na odmowie przyjęcia tego zbawienia, jakie Bóg ofiaruje człowiekowi przez Ducha Świętego , odrzuca ,,przyjście'' Pocieszyciela.  [ Encyklika Dominum et Vivificantem św. Jana Pawła II ]

Każdy z nas jest grzesznikiem a jedynym ''sposobem'' na oczyszczeniu swej duszy jest spowiedź. W konfesjonale czeka na ciebie żywy Jezus i pragnie podarować właśnie Tobie swe Miłosierdzie. Powierzmy właśnie Jemu nasze życie, On czeka na nasze TAK. 





Rozmowa miłosiernego Boga z duszą grzeszną.

Jezus: Nie lękaj się, duszo grzeszna, swego Zbawiciela, pierwszy zbliżam się do ciebie, bo wiem, że sama z siebie nie jesteś zdolna wznieść się do Mnie. Nie uciekaj dziecię od Ojca swego, chciej wejść w rozmowę sam na sam ze swym Bogiem miłosierdzia, który sam chce ci powiedzieć słowa przebaczenia i obsypać cię swymi łaskami. O, jak droga Mi jest dusza twoja. Zapisałem Cię na rękach swoich i wyryłaś się głęboką raną w sercu Moim.

Dusza: Panie, słyszę głos Twój, który mnie wzywa, abym wróciła ze złej drogi, ale nie mam ani odwagi, ani siły.

Jezus: Jam jest siłą twoją, Ja ci dam moc do walki

Dusza: Panie, poznaję świętość Twoją i lękam się Ciebie.

Jezus: Czemuż się lękasz, dziecię Moje, Boga miłosierdzia? Świętość Moja nie przeszkadza Mi, abym ci był miłosierny. Patrz, duszo, dla ciebie założyłem tron miłosierdzia na ziemi, a tym tronem jest tabernakulum, i z tego tronu miłosierdzia pragnę zstępować do serca twego. Patrz, nie otoczyłem się ani świtą, ani strażą, masz przystęp do Mnie w każdej chwili, o każdej dnia porze chcę z tobą mówić i pragnę ci udzielać łask. 

Dusza: Panie, lękam się, czy mi przebaczysz tak wielką liczbę grzechów, trwogą mnie napełnia moja nędzą.

Jezus: Większe jest miłosierdzie Moje aniżeli nędze twoje i całego świata całego. Kto zmierzył dobroć Moją? Dla ciebie zstąpiłem z nieba na ziemię, dla ciebie pozwoliłem przybić się do krzyża, dla ciebie pozwoliłem otworzyć włócznią najświętsze serce swoje i otworzyłem ci źródło miłosierdzia; przychodź i czerp łaski z tego źródła naczyniem ufności. Uniżonego serca nigdy nie odrzucę, nędza twoja utonęła w przepaści miłosierdzia Mojego. Czemuż byś miała przeprowadzać ze Mną [spór] o nędzę twoją. Zrób Mi przyjemność, że Mi oddasz wszystkie swe biedy i całą nędzę, a Ja cię napełnię skarbami łask.

Dusza: Zwyciężyłeś o Panie, kamienne serce moje dobrocią swoją; oto z ufnością i pokorą zbliżam się do trybunału miłosierdzia Twojego, rozgrzesz mnie sam ręką zastępcy swego. O Panie, czuję, jak spłynęła łaska i pokój w moją biedną duszę. Czuję, że mnie na wskroś ogarnęło miłosierdzie Twoje, Panie. Więcej  mi przebaczyłeś, aniżeli się ośmielałam spodziewać albo pomyśleć byłam zdolna. Dobroć Twoja przewyższyła wszelkie moje pragnienia [...] Pomnażaj we mnie miłosierdzie Twoje, bo widzisz, jak słabą jestem. 

Jezus: Dziecię, nie mów już o nędzy swojej, bo Ja już o niej nie pamiętam. Posłuchaj, dziecię Moje, co ci pragnę powiedzieć; przytul się do ran Moich i czerp ze źródła żywota wszystko, czegokolwiek serce twoje zapragnąć może. Pij pełnymi ustami ze źródła żywota, a nie ustaniesz w podróży. Patrz w blaski miłosierdzia Mojego, a nie lękaj się nieprzyjaciół swego zbawienia. Wysławiaj Moje miłosierdzie.
[ Dzienniczek 1485]

Łatwo powiedzieć? A może łatwo wykonać ? To nie są puste słowa nie mające pokrycia. Jestem najlepszym przykładem, że wszystko co Pan mówi, dzieje się. Jeśli jesteś gotowy aby żałować za wszelkie zło jakie popełniłeś, przeproś Jezusa, poproś o wybaczenie, idź do spowiedzi. Owszem, trudno jest nam oderwać się od świata materialnego, ''podziękować'' za coś co ma pozór zła. Pomyślałeś o chrześcijanach, którzy w obronie krzyża oddali swoje życie? Powiesz, że żyjesz gdzie indziej, że to jest dalekie od ciebie....czy na pewno? Toczysz walkę codziennie, grzech puka codziennie do twojego serca, powiedz odważnie nie, tak jak zrobili to wspomniani chrześcijanie i oddaj się Panu. 



,,Napisz: Jestem święty po trzykroć i brzydzę się najmniejszym grzechem. Nie mogę kochać duszy, którą plami grzech, ale kiedy żałuje, to nie ma granicy dla Mojej hojności, jaką mam ku niej. Miłosierdzie Moje ogarnia ją i usprawiedliwia Miłosierdziem swoim ścigam grzeszników na wszystkich drogach ich i raduje się serce Moje, gdy oni wracają do Mnie. Zapominam o goryczach, którymi poili serce Moje, a cieszę się z ich powrotu. Powiedz grzesznikom, że żaden nie ujdzie ręki Mojej. Jeżeli uciekają przez miłosiernym sercem Moim, wpadną w sprawiedliwe ręce Moje. Powiedz grzesznikom, że zawsze czekam na nich, wsłuchuję się w tętno ich serca, kiedy uderzy dla Mnie. Napisz, że przemawiam do nich przez wyrzuty sumienia, przez niepowodzenia i cierpienia, przez burze i pioruny, przemawiam przez głos Kościoła, a jeżeli udaremnią wszystkie łaski Moje, poczynam się gniewać na nich, zostawiając ich samym sobie i daję im, czego pragną'' [Dzienniczek 1728]





Z tym krótkim, ale treściwym artykułem Was pozostawiam.
Mój subiektywny post niech zainspiruje.

You Might Also Like

3 komentarze

  1. z niecierpliwością czekam już na następny post :)

    OdpowiedzUsuń
  2. [Dzienniczek 1728] niesamowity tekst dający do myślenia i nie tylko, brawo ;)

    OdpowiedzUsuń

BIBLIA

,, Jakże ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do życia, a mało jest takich, którzy ją znajdują! '' Mt 7, 14

DZIENNICZEK

Łaski z Mojego miłosierdzia czerpie się jednym naczyniem, a nim jest- ufność. Im dusza więcej zaufa, tym więcej otrzyma.